Tuesday, December 27, 2011

Couple Itu Sama Dengan Cinta ?

Couple=cinta? Saya kata tidak.

Bicara cinta kita kali ini. Sebab baru timbul di Official Page saya soalan berkenaan ‘apakah ada couple sebelum berkahwin?’. Saya jawab lah tak ada. Kemudian dia tanya ‘apakah ada cinta sebelum berkahwin?’. Saya kata ada. Dia pelik. “Macam mana bercinta tapi tak bercouple?”

Saya pula naik hairan. Cinta dengan couple tu, sama ke? Nak bercinta, wajib couple ke? Kiranya, kalau tak couple tu, tandanya tak ada cinta la? Begitu kah?

Patutlah bila saya kata bercinta sebelum kahwin boleh, orang ramai marah sebab dia kata: “No cinta b4 nikah” la, “Cinta sebelum nikah haram” la dan sebagainya. Sebab apa? Dia nampak cinta=couple dan sewaktu dengannya.

Saya nampak couple tu jauh letaknya di barat, dan cinta tu letaknya jauh di bahagian timur. Dua benda yang berlainan. Cinta boleh dijalankan tanpa couple. Couple pun, kalau orang nak, boleh jalan tanpa cinta.


Apa itu cinta?

Saya tak ambil definisi cinta ini dari kamus dewan bahasa atau mana-mana sumber. Saya bina definisi cinta saya sendiri, dari kefahaman dan padangaan yang saya perhatikan selama ini.

Definisi cinta saya mudah. Apa itu cinta? Cinta adalah apabila kita hendak masuk syurga bersama-sama dengan orang yang kita kata pada dia – Saya cintakan awak. Benda ni boleh apply dengan semua jenis orang. Kekasih kah, isteri kah, anak-anak kah, ibu-bapa kah, adik-beradik kah, sahabat handai, saudara mara, jiran tetangga, dan sebagainya. Semua la pendek kata.

Jadi, kalau kita melakukan sesuatu yang mengeluarkan kita dari jalan ke syurga Allah SWT, itu tandanya telah hilang cinta kita kepada orang yang kita kata - saya cintakan awak.

Cinta, terkandung di dalamnya makna sayang dan kasih. Jadi saya tidak nampak seseorang yang melempar seseorang yang lain ke dalam api, atau bawa orang lain terjun ke gaung bersama dengannya itu, adalah seorang Pencinta, seorang Penyayang atau seorag Pengasih.

Jadi, kalau couple itu dilarang oleh Allah SWT, zina hati itu dilarang oleh Allah SWT, dan kosnya adalah kemurkaan Allah SWT, boleh mengheret ke neraka Allah SWT, apakah si pengajak kepada perlakuan itu, atau si pelaku kepada perlakuan itu, dinamakan saling kasih mengasihi, sayang menyayangi dan cinta mencintai?

Lempar ke dalam api dikatakan sayang? Ah... kalau anda berpendapat demikian, tak mengapalah.

Yang saya kata bercinta sebelum kahwin

Cinta itu perasaan. Kita sebenarnya tidak tahu bagaimana cinta itu boleh muncul. Lain orang lain cara kemunculannya. Ada yang terjumpa sekali dah ‘tercinta’. Ada yang sebab kerja sama-sama, ‘tercinta’. Ada yang sebab dengar dari kawan-kawan si fulan/si fulanah itu baik, maka ‘jatuh cinta’ dan sebagainya.

Pendek kata, jatuh cinta ini bukan boleh kawal. Jadi, macam mana kita boleh letakkan hukum haram kepada sesuatu yang bersifat ‘auto’? Atau bahasanya yang sebenar adalah ‘fitrah’.

Islam haramkan seks kah? Tidak. Sebab? Sebab seks adalah fitrah.

Islam haramkan kita makan dan minumkah? Tidak. Sebab? Sebab makan minum adalah fitrah.

Tetapi apa yang Islam buat? Yang Islam buat adalah Islam lorongkan semua benda itu. Seks adalah dengan perkahwinan. Makan minum adalah makan minum yang halal.

Cinta? Saya tidak pernah dengar lagi dalam nas Al-Quran atau Hadith sohih yang menyatakan perasaan cinta itu perlu ada hanya sebelum kahwin. Kalau ada, sila tunjuk pada saya. Saya mahu belajar.

Maka apa yang saya maksudkan dengan ‘bercinta sebelum kahwin’ adalah, usaha-usaha kita untuk berkahwin dengan seseorang itu, itu adalah namanya ‘cinta sebelum kahwin’. Saya bukan kata email, sms, call, dating, couple, itu adalah ‘bercinta sebelum kahwin’. Tidak dan tidak sama sekali.

Tetapi, kita kembali kepada definisi cinta yang saya nyatakan.

Hendak masuk syurga bersamanya.

Maka, bercinta sebelum berkahwin dengannya adalah dengan kita mempertingkatkan diri sebelum menerjah ke alam perkahwinan. Itu bercintalah.

Apakah dengan itu ‘haram berhubung langsung’?

Tidak. Bila sudah bertunang, sudah mendapat pengiktirafan ibu bapa, maka berhubunglah dengan sepatutnya. Ta’aruf. Ziarah. Bincang fasal perkahwinan. Merancang. Dan sebagainya. Dan semestinya semua itu, perlu kepada pemerhatian keluarga atau penjaga. Sebab itu, digalakkan waktu pertunangan itu pendek-pendek sahaja, agar tidak berpanjangan pula perkara-perkara yang diberikan kelonggaran ini, dan tidak terlalu teruji pula perhubungan tersebut. ^^


Untuk saya, itulah namanya ‘bercinta sebelum berkahwin’.

Siapa kata tiada? ^^

Mazhab Tawakkal Buta Dalam Cinta.


“Kalau kita sukakan seseorang, jangan beritahu si dia. Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya. Tapi luahkan pada Allah, beritahulah Allah. Allah maha tahu jodoh kita siapa.”


Pernah dengar ayat macam ini?

Ini saya namakan sebagai Mazhab Tawakkal Buta Dalam Cinta.

Kenapa saya namakan tawakkal buta? Sebab saya tahu Allah pun tak ajar demikian rupa. ^^

Kalau suka, patutnya bagitahulah(semestinya dengan persediaan. Bukan main bagitahu sahaja. Tengoklah diri tu juga. Kalau main bagitahu sahaja, itu dah masuk dalam bab Cinta Buta). Kemudian, siapa la pandai-pandai ajar kalau bagitahu nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya ni?

Baiklah. Saya bagi contoh buka laci. Macam mana anda mahu buka laci? Anda berdoa sahaja, atau anda usaha buka laci sambil tawakkal bahawa Allahlah yang bantu anda buka laci itu?

Satu lagi. Exam. Macam mana kita mahu cemerlang dalam exam? Berdoa sahaja, luahkan pada Allah bahawa kita tak pandai sahaja, atau kita kena belajar sungguh-sungguh, dan masa exam kena gerakkan otak dan pen untuk jawab exam? Mana satu?

USAHA.

Usaha kena ada. Itu sunnatullah. Maka bagaimana di dalam CINTA kita boleh kata:

“Kalau kita sukakan seseorang, jangan beritahu si dia. Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya. Tapi luahkan pada Allah, beritahulah Allah. Allah maha tahu jodoh kita siapa.”??????

Kalau macam itu, saya pun boleh kata, janganlah study. Doa sahaja pada Allah. Allah Maha Tahu Kita Cemerlang Atau Tidak. Bagaimana? Suka?

Jadi janganlah ambil Mazhab Tawakkal Buta ini. Baik dalam exam, mahupun dalam BERCINTA.

Kalau suka, bincanglah dengan ibu bapa. Cakap kat ibu bapa, saya suka si fulan, saya suka si fulanah. Preparekanlah diri. Buatlah background check. Kemudian muhasabah kembali ibadah. Kemudian kalau berkeyakinan, sila masuk melamar. Merisik. Dan sebagainya.

At least kita pun tahu kalau dia tak suka kita, tak berkenan dengan kita. Boleh cari yang lain.

Kalau pendam sahaja buat apa?

Silap hari bulan dia suka kat kita, sebab main pendam, terlepas.

Silap hari bulan dia tak suka kat kita, sebab main pendam, tup-tup dah lama sangat pendam perasaan, syok sangat-sangat, sekali kena tolak. Kecewa. Bertahun dah bazirkan hidup suka dia.

Sebab itu, usaha itu kena ada. Langkah itu perlu diambil.

Tawakkal Buta?

Jangan sekali.

Penutup: Terang lagi bersuluh, couple dengan cinta tak sama

Saya sentiasa kata pada diri saya, cinta itu mahal, suci, bersih. Jadi, takkan saya nak nodai dengan perkara-perkara yang mengotorkannya(kemurkaan Allah)? Di situ sahaja kita sudah boleh buat garisan membezakan cinta dan couple.

Jadi, tak ada masalah ya kalau bercinta tanpa couple. Masih cinta. Bersih pula.

Cinta sebelum kahwin ada.

Dan.... Siapa kata couple=cinta?

Boleh tukar definisi tu semula. ^^


[ Sumber ; Hilal Asyraf ]

Monday, December 19, 2011

Keistimewaan Pembaca & Penghafaz Al-Qur'an


Sabda Nabi Muhammad S.A.W. melalui ;

Dari Ali Bin Abi Talib : " Barangsiapa yang membawa Al-Qur'an dan menghafaznya , ALLAH akan memasukkannya ke dalam syurga dan memberi hak Syafaat kepadanya untuk sepuluh anggota keluarganya . Mereka semua telah ditetapkan untuk masuk ke dalam syurga . "

- Ibnu Majah , Tarmizi -



Dari Abu Hurairah : " Tiada orang yang berkumpul di salah satu rumah ALLAH untuk membaca dan mempelajari Al-Qur'an kecuali mereka akan memperolehi ketenangan , diliputi rahmat , dikelilingi para malaikat dan nama mereka sentiasa disebut oleh ALLAH di kalangan para malaikat yang di langit . "

- Muslim , Tarmizi , Ibnu Majah , Abu Daud -



Dari Abdullah Ibnu Mas'ud : " Barangsiapa yang membaca satu huruf dari Kitab ALLAH maka dia kan memperolehi satu pahala kebajikn dan setiap satu pahala itu digandakan sepuluh kali . Aku tidak mengatakan bahawa Alif , Lam , Mim itu satu huruf . Tetapi Alif itu satu huruf , Lam itu satu huruf dan Mim itu satu huruf . "

- Tarmizi , Ad-Darimi -



Dari Anas : " Sesungguhnya ALLAH mempunyai keluargha yang terdiri dari makhluk manusia lalu Rasulullah ditanya : " Siapakah mereka itu , Wahai Rasulullah ? " . Jawab Baginda : " Mereka ialah Ahlul Qur'an , Pembaca dan Penghafaz Al-Qur'an dan Pengamalnya . Mereka adalah keluarga ALLAH dan orang yang istimewa bagi-Nya . "

- Ahamad , Ibnu Majah , Ad-Darimi , Al-Hakim , An-Nasa'i -



Dari Abu Umamah bin Al-Bahili : " Bacalah Al-Qur'an . Sesungguhnya ia akan datang pada Hari Kiamat bagaikan memberi Syafaat kepada tuannya . "

- Muslim -



Dari Muaz bin Anas : " Sesiapa yang membaca Al-Qur'an dan beramal dengan apa yang terdapat di dalamnya , ALLAH akan memakaikan kedua ibu bapanya mahkota pada Hari Kiamat kelak . Cahaya mahkota tersebut lebih indah daripada cahaya matahari terhadap rumah-rumah yang ada dunia ini . Maka , apakah pandangan kamu tentang balasan yang akan diperolehi oleh orang yang membacanya sendiri ? "

- Abu Daud -

Sunday, December 18, 2011

Saturday, December 17, 2011

Sedarlah Ketika Masih Diberi Waktu


Sabda rasulullah s.a.w : "Ya Allah, jauhkanlah antara diriku dengan dosa-dosa sepertimana Engkau jauhkan antara timur dan barat. Ya Allah, bersihkanlah diriku dari dosa-dosa seperti mana bersihnya pakaian yang putih daripada kekotoran. Ya Allah, sucikanlah dosa-dosaku dengan air, salju dan air yang sejuk." (Daripada Abu Hurairah, Riwayat Bukhari & Muslim)



Pernahkah kita terfikir,apabila melihat dunia ini? Dunia yang indah,yang diciptakan oleh Allah kini tercemar dengan maksiat-maksiat yang dilakukan oleh manusia?

Pernahkah kita terfikir akan dosa-dosa yang pernah kita lakukan? Pernahkah kita berasa malu dengan Allah terhadap maksiat-maksiat yang kita lakukan sepanjang hidup kita? Kita diberi rezeki di dunia ini, tapi adakah kita mengerjakan apa yang diperintahkan oleh-Nya?

Cuba kita fikir, kalaulah kita mati sekarang, layakkah kita ke syurga? Kita patut bersyukur kerana masih lagi hidup di dunia ini dan masih dapat bertaubat dan beribadat kepada-Nya. Jadi, gunakanlah masa sebaik-baiknya, hidup di dunia hanya sementara, carilah pahala untuk akhirat nanti. Kita sekarang berada di dunia akhir zaman.

Selepas kedatangan Dajjal, dunia ini tidak lagi penuh dengan kemaksiatan. Hanya tinggal orang soleh dan benar-benar bertakwa kepada Allah sahaja. Jadi,fikir-fikirkanlah, adakah kita ini sebahagian daripada mereka?

Jika difikirkan kembali, alangkah baiknya kalau kita ini buta, pekak dan bisu. Kenapa?
Sesungguhnya orang-orang ini diberi kelebihan atau keistimewaan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t.

Orang yang buta tidak akan dapat berzina melalui mata kerana dia tidak akan nampak aurat-aurat yang didedahkan oleh orang-orang yang tidak menjaga auratnya.

Orang yang pekak  dapat mengelakkan diri daripada zina telinga dan terjaga daripada  mendengar perkara-perkara yang tidak baik.

Orang yang bisu dapat  mengelakkan diri daripada menyebarkan fitnah,mengumpat,berzina melalui perkataan dan sebagainya.


Tapi, kita seharusnya bersyukur dengan pemberian Allah kepada kita pada hari ini, kerana kita dapat melihat dunia ciptaan Allah s.w.t yang indah ini.

Kita masih lagi dapat mendengar zikirullah, azan yang berkumandang dan sebagainya. Kita juga masih lagi dapat bercakap untuk menyebarkan dakwah serta membaca Al-Quran.

Jadi, butakanlah mata kita daripada melihat perkara-perkara yang mendatangkan zina atau dosa, bisukanlah suara kita daripada menyebarkan fitnah dan perkara-perkara yang tidak baik dilafazkan. Sesungguhnya orang yang menyebarkan fitnah seperti meratah daging saudara sendiri.

Pekakkanlah telinga kita daripada mendengar perkara-perkara yang tiada faedahnya dan dengarlah sesuatu yang mendatankan kecintaan  kita kepada pencipta kita, Allah s.w.t.

Lakukanlah perkara-perkara yang memantapkan lagi iman kita.

Carilah "harta" iaitu pahala yang boleh dibawa ke akhirat. Jauhilah dosa dan maksiat.

Berdoalah kepada Allah s.w.t yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui akan setiap pekara di atas dunia ini. Bertaubatlah selagi kita masih diberi waktu oleh Allah. Carilah cinta Allah s.w.t, satu-satunya cinta abadi yang tiada penipuan, kecewaan dan kekal.


Wallahu'alam

Monday, December 12, 2011

Sunday, December 11, 2011

Berdoalah

Kadang-kadang kita terlupa berdoa.
Bukanlah maksud saya, kita lupa berdoa dalam erti kata mengangkat tangan dan meminta kepada Allah.
Tetapi maksud saya, kita terlupa berdoa dengan bersungguh-sungguh, memahami makna doa kita, tahu apa yang kita minta dan yakin bahawa Allah mampu dan akan memakbulkannya.
Ya, kadang-kadang, kita terlupa berdoa.


Masa susah dan senang.
Kita kadangkala, kala susah, kita mudah mengadu kepada manusia. Kita mudah menceritakan semua masalah kita kepada mereka. Itu memeang satu perkara yang positif, berbanding daripada dipendam seorang diri begitu sahaja. Tetapi persoalannya, apakah kita telah mengadu kepada Allah dengan bersungguh-sungguh?


Pernahkah saat kita kesakitan, kita benar-benar berdoa kepada Allah: "Ya Allah, aku sakit. Sembuhkanlah."


Pernahkah saat kita sukar hendak mengajak seseorang kepada kebaikan, kita bersungguh-sungguh berdoa kepada Allah: “Ya Allah, aku sayang dia, aku nak ajak dia pada kebaikan, tetapi dia asyik lari daripada aku ya Allah. Lembutkanlah hatinya, dan ampunkanlah dosa aku sekiranya dosa aku yang membuatkannya menjauh.”

Pernahkah saat kita kesempitan, kita benar-benar berdoa kepada Allah: “Ya Allah, aku sempit. Lapangkanlah.”

Dengan penuh keyakinan bahawa Allah memang akan menyembuhkan kita, akan melembutkan hati dia, akan melapangkan kehidupan kita?

Tatkala senang pula, apakah pernah kita berdoa kepada Allah agar dikekalkan kesenangan kita? Pernahkah kita berdoa kepada Allah agar diluaskan lagi rezekiNya kepada kita? Apakah kita berdoa kepada Allah agar kita tidak tertipu dengan nikmat pemberianNya?

Kadang-kadang kita terlupa berdoa.

Sebab itu kita rasa seperti ‘terputus’.

Doa, ibarat tali layang-layang.
Keimanan adalah penghubung kita kepada Allah SWT. Manifestasi daripada keimanan adalah amal. Maka amalan adalah penghubung kita kepada Allah SWT. Kita buat, kita rasa keterikatan kita dengan Allah SWT. Kita solat, membaca Al-Quran, berzikir, tadabbur alam, melakukan kebaikan-kebaikan, semua itu mengikat jiwa kita dengan Allah SWT.

Dan doa, adalah kemuncak hubungan kita dengan Allah SWT sebenarnya.
Ya, kita hanya meminta dengan yang kita rapat.
Kita hanya mengadu dengan yang kita percaya.

Maka kalau kita rapat dengan Allah, memang Allahlah yang akan kita minta kepadaNya.
Maka kalau kita percaya dengan Allah, memang Allahlah yang kita mengadu kepadaNya.

Doa, mengikat kita lebih rapat dengan Allah SWT.
Doa, adalah tanda kita amat yakin dan percaya, tanpa ragu-ragu, bahawa Allah amat rapat dengan kita.

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” Surah Al-Baqarah ayat 186.

Penutup: Maka Berdoalah.

Maka berdoalah. Susunlah doa kita. Fahami apa yang kita doakan. Yakini bahawa Allah akan memakbulkannya. Dan jangan sesekali lupa untuk berusaha dengan sesungguh-sungguhnya. Orang yang selalu berdoa akan tenang. Kerana dia akan melihat, satu persatu doanya dijawab oleh Allah SWT. Orang yang tidak berdoa, mendapat kejayaan pun, dia tidak akan rasa apa-apa ‘nilai tambah’. Dia rasa, dia dapat itu dengan usahanya sendiri. Sebab itu, apabila dia benar-benar ‘mati usaha’, dia akan putus asa dan tidak bangkit semula. Kita, bila ‘mati usaha’, kita tetap merasakan bahawa – Allah itu ada, dan Dia akan membantu kita. Kerana kita sering berdoa kepadaNya.




Monday, November 07, 2011

Kaum Nabi Lut Muncul Kembali

Sama ada disedari ataupun tidak, pada bulan kemerdekaan baru-baru ini masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan agama telah dipaparkan dengan kisah Rev Ou Yang Wen Fen, seorang paderi Kristian rakyat Malaysia yang telah mengumumkan secara terbuka pertunangannya bersama kekasih lelaki sejenisnya dari Amerika Syarikat, Phineas Newborn.
Bahkan beliau juga merancang untuk mengadakan majlis perkahwinannya secara besar-besaran di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumupur pada satu masa nanti. Rev Ou Yang Wen Fen juga pernah menimbulkan kontroversi apabila beliau telah mengasaskan sebuah gereja gay di Kuala Lumpur pada tahun 2007 yang turut dikecam oleh beberapa pihak yang prihatin.
REV OU YANG WEN FEN


Manakala, media cetak dan elektronik di Malaysia kini pula hangat memperkatakan penganjuran sebuah konsert besar-besaran yang akan diadakan di Genting Highland pada 22hb November 2011 yang akan menonjolkan Elton John, seorang penyanyi gay yang menjadi ikon di dalam kalangan masyarakat antarabangsa terutamanya dalam kalangan generasi muda.
Beberapa pertubuhan Islam yang prihatin telah menyuarakan kebimbangannya menular budaya jelek ini ke dalam masyarakat di negara kita telah mengadakan bantahan dan desakan supaya dibatalkan konsert besar-besaran ini.
Pada ketika ini, ramai pihak yang mempertahankan hak penganjuran konsert ini dengan berpaksikan hujah bahawa rakyat Malaysia adalah masyarakat yang berbilang kaum dan agama. Masing-masing mempunyai hak untuk berhibur dan tiada sebarang larangan bagi agama masing-masing. Bahkan beberapa pertubuhan politik seperti DAP, Gerakan dan MCA juga telah menyatakan bahawa mereka bersependirian terhadap konsert Elton John ini.
Ironinya, ada pula suara-suara sumbang di kalangan umat Islam yang menyokong penganjuran konsert seumpama ini. Manakala ada pula orang Islam yang berpandangan bahawa konsert ini harus dianjurkan dengan syarat ianya hanya untuk masyarakat bukan Muslim sahaja.
Isu yang ingin diutarakan di sini adalah bukan untuk mengenepikan hak-hak individu kepada masyarakat bukan Muslim tetapi lebih kepada membanteras kepada promosi budaya songsang yang jelas terlarang. Isu ini juga akan memberikan mesej yang mudah disalah-ertikan kepada masyarakat Islam yang merupakan penduduk majoriti di Malaysia yang sedia meletakkan Islam sebagai agama persekutuan, menurut Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan.
Ini adalah satu daripada ratusan sebab akan kenapa umat Islam perlu bersepakat ketika mendepani isu dan agenda bersama. Cukuplah dengan kepincangan generasi muda kita di sana sini dan janganlah hendaknya kita membiarkan keadaannya menjadi semakin parah.
Adakah kita ingin membiarkan budaya hedonisme yang menonjolkan penyanyi gay ini terus mendapat tempat dan menjadi kebiasaan di bumi Malaysia?
Sama ada kita sedari atau tidak, gejala terlaknat ini sebenarnya sedang berkembang secara terancang di bumi Malaysia. Keadaannya semakin membimbangkan apabila tumbuhnya kelab-kelab gay dan juga lesbian yang melata seumpama cendawan selepas musim hujan.
Jika kita perhatikan kepada kandungan kisah yang tersebut di dalam Al-Quran, Allah telah menyatakan tentang kehancuran yang diberikan terhadap Kaum Nabi Lut yang mengamalkan seks sejenis ini. Firman Allah;
“Kaum Nabi Lut telah mendustakan peringatan dan amaran. Sesungguhnya Kami telah menghantarkan kepada mereka angin ribut yang menghujani mereka dengan batu kecuali keluarga Nabi Lut. Kami selamatkan mereka (dengan menyuruh mereka keluar dari situ) pada waktu jauh malam sebagai limpah kurnia dari kami. Demikianlah Kami membalas orang-orang yang bersyukur. Dan sesungguhnya Nabi Lut telah memberi amaran kepada mereka mengenai azab seksa kam tetapi mereka tetap mendustakan amaran-amaran itu” (Surah Al-Qamar : 33-36)
 Dengan amalan seks sejenis yang dilakukan oleh kaum Lut itu menyebabkan Allah SWT telah menghancurkan mereka dengan menterbalikkan negara mereka lalu dihujankannya sehinggakan negara itu bertukar menjadi laut.

Jelas betapa hancurnya kaum Nabi Lut disebabkan pengamalan seks terkutuk yang diamalkan oleh mereka. Kehancuran yang sama juga tidak mustahil boleh menimpa bumi Malaysia sekiranya pengamalan seks terkutuk ini tidak dibenteras oleh ibu bapa, guru-guru, para ilmuwan, penguatkuasa undang-undang, agama dan kerajaan.
  • Bagi mereka yang terlibat, bertaubatlah dan kembalilah ke pangkal jalan yang diredhai Allah SWT.
  • Kepada para ibu bapa, jagalah pembesaran dan pergaulan anak-anak anda.
  • Buat para pendidik, perhatikan perkembangan semasa anak-anak didik anda.
  • Kepada para VIP, janganlah sekali-kali anda melindungi amalan terkutuk golongan ini.
  • Bagi pengamal media, janganlah hendaknya anda terbabit menyebar-luaskan agenda jahiliyah yang semakin subur ini.
  • Kepada para ulama dan ilmuwan, marilah bersama berganding bahu membimbing dan perbetulkan masyarakat yang dicintai.
  • Kepada NGO dan badan Islam, kita tidak punyai banyak masa untuk menangguhkan pertemuan, perbincangan dan kerjasama bagi membangunkan kembali umat yang disayangi ini.
  • Kepada pihak kerajaan, dengarlah keluhan ini dan urusan yang selanjutnya kami serahkan kepada anda yang telah dipertanggung-jawabkan.

Ya Allah, selamatkan kami dari malapetaka kejahilan umat ini!

Saturday, November 05, 2011

[LAGU TEMA BADAR SAMBBST] Semarak Perjuangan - Shoutul Amal




Marilah beramal 
Beramal kerana Allah 
Beramal kerana ... Allahu Akbar 

Beramal kerana Allah 
Pemuda melangkah gagah 
Menjana kuasa rakyat 
Bersiap menghadapi cabaran 

Semarakkan semangat perjuangan 
Usahlah kita terus terleka 
Menegak kemakrufan menentang kemungkaran 
Allah pasti bersama 

Bentukkan ukhuwah hidupkan jamaah 
Susunlah barisan usahlah terleka 
Bersatu teguh mara bersama 
Moga Islamkan subur 

Kerahkan tenaga jua fikiranmu 
Korbankan harta sekalipun jiwamu 
Menentang musuh Allah laungkan takbir 
Allahu Akbar .. 

Bersatulah kita bergerak melangkah 
Tegakkan Islam agama yang tercinta 
Ayuh kita julang kembali 
Islam pasti gemilang 

Lirik : Abdul Halim Abd Rahman 
Lagu : Abdul Halim Abd Rahman 
Solo: Abdul Alim bin Zakaria

Saturday, September 10, 2011

12 Tip Senaman Untuk Pelajar Di Asrama

Kehidupan di asrama bukanlah sesuatu yang sukar. Anda tidak boleh meletakkan kehidupan di asrama sebagai penyebab anda kekurangan masa dan ruang untuk menjalani kehidupan yang sihat. Ini kerana bilik anda yang kecil di mana anda tidur, belajar, berborak bersama rakan itu juga boleh dijadikan sebagai gim peribadi anda. Jika anda mula amalkan amalan rajin bersenam ini dari awal, beberapa minit sehari, beberapa hari dalam seminggu, pasti anda dapat melihat perubahan bentuk badan anda, kesihatan yang lebih baik, dan minda anda juga akan tenang dan segar. Dan ini adalah salah satu cara anda akan buat pengalaman anda tinggal di asrama sebagai satu pengalaman yang terindah!
  1. Berkawad setempat.
  2. Melakukan side steps atau melakukan langkah ke kiri dan ke kanan dengan hujung jari kaki mencecah lantai.
  3. Jogging setempat atau berlari setempat dengan mengangkat lutut 90 darjah.
  4. Melompat bintang setempat.
  5. Membuat gerakan kickboxingfront kicks, squats, side kicks, menumbuk.
  6. On MP3 Player anda dan menari sampai berpeluh
  7. Anda juga boleh buat jumping rope kalau ruang di bilik anda mengizinkan. Aktiviti ini boleh membakar jumlah kalori yang tinggi! Kalau tak muat, anda boleh imagine yang anda sedang melakukan jumping rope dengan menggerakkan tangan dan pergelangan tangan anda, lompat setempat, lompat menggunakan sebelah kaki, atau apa sahaja aktiviti yang boleh membuat jantung anda berdegup pantas.
  8. Ini aktiviti yang paling disukai. Buka youtube, cari atau download video workout atau aerobik, dan ikut! Lihat bentuk badan pengajar di video tersebut pun boleh membakar semangat anda untuk bersenam dengan lebih kuat supaya boleh dapat bentuk badan yang sama juga. :D
  9. Buat pushups menggunakan hujung katil atau di atas lantai.
  10. Buat sit up.
  11. Kalau anda anda duit lebih, anda boleh mula membeli dumbell untuk melakukan latihan kekuatan otot.
  12. Turun dan naik tangga atau berlari sekeliling asrama anda.
>> BITTAUFIQ WANNAJAH <<

Sumber - http://www.iluvislam.com/

GEN Q - Majalah Islamik Untuk Remaja

Gen Q : Perintis Generasi Quran Kreatif


Majalah GEN-Q – Generasi al-Quran Kreatif
Manual Remaja Bertakwa
Majalah Gen-Q membawa remaja atau generasi baru agar sentiasa mengingati bahawa Islam itu benar dan al-Quran itu sebagai petunjuk jalan ke arah ketakwaan kepada Allah s.w.t. Motif penerbitan Gen-Q adalah untuk membimbing pembacanya bersama-sama menjadikan Islam sebagai jalan hidup.
Islam itu amat luas dan infiniti, namun zaman sekarang ia dibatasi oleh golongan yang tidak mahukan Islam dengan menanam benih sekular ke dalam jiwa generasi baru melalui hiburan dan keseronokan. Agama Islam pula dijadikan sebagai agama keturunan dan ibadat dianggap sebagai satu adat. Islam diasingkan daripada kehidupan seharian yang lama-kelamaan ada yang menganggap beragama itu sebagai lambang kekolotan.
Gen-Q tidak mahu sama sekali ini terjadi kepada jiwa-jiwa muda yang bakal menjadi pemimpin di masa hadapan. Dengan tawaduk, para penulis dengan sebulat hatinya menawarkan diri untuk menyampaikan ilmu dan tazkirah juga teks santai sebagai alternatif kepada bahan pembacaan terkini.
Majalah Remaja Terbaik!
Majalah Remaja Terbaik!
Apa yang menarik dalam majalah Gen-Q?
Terbitan majalah terkini dan berkualiti daripada Telaga Biru Sdn Bhd ini meletakkan seratus peratus jalan Islam di dalam majalah Gen-Q. Kolumnis-kolumnisnya mempunyai latar belakang pendidikan Islam yang kuat dan mempunyai keazaman untuk membimbing generasi baru ke arah keredaan-Nya.
Antara yang menarik – Hikmatun Balighah, kolum yang mendekatkan diri generasi baru dengan al-Quran yang disertai tafsir mudah dan padat. Taman Hadis, kolum untuk memahami isi sesuatu hadis Rasulullah s.a.w. Novel Bersiri, sudut penulisan sastera yang Islamik. Uswah, kolum pelajar cemerlang yang menuntut di luar negara. Tanyalah Cikgu dan Tanyalah Ustaz, soal-jawab tentang psikologi pelajar dan juga kekeliruan dalam bab agama.
Al-Quran dan Sains, kolum tentang rahsia sains yang terkandung dalam al-Quran. Salafus Soleh, kisah sahabat yang boleh dijadikan teladan dalam mengharungi kehidupan seharian. Tip-tip, doa-doa, pengetahuan am, fiqah, amalan harian, tazkirah, motivasi dan pelbagai rencah dan rempah ratus yang mengisi ruang dalam majalah Gen-Q yang menjadikannya sebagai penyebab untuk pembaca memilikinya.
Selain itu, majalah Islamik ini digarap dengan foto serta ilustrasi yang amat menarik, sesuai untuk pembaca memahami sesuatu isu yang diketengahkan. Juga, disusuli penulisan satira dan kartun yang menggeletek hati tetapi mempunyai pengajaran dan manfaat daripadanya. Persembahan reka bentuknya pula menepati cita rasa kini.
Menjadi pelopor kepada majalah remaja Islamik
Sememangnya hajat penerbit yang mahukan dakwah menjadi teras kepada setiap apa yang diterbitkan, maka lahirnya majalah Gen-Q mengisi salah satu ruang yang masih kosong dalam bidang penerbitan majalah, iaitu pengisian Islami ke dalam jiwa remaja dan generasi baru.
Tidak boleh berkata tidak, setiap remaja yang dilahirkan Islam wajib istiqamah dalam pegangannya. Peranan ibu bapa dan pendidik pula adalah memastikan anak tanggungannya sentiasa mengikut rapat dalam lingkungan syariat Islam. Penerbitan majalah Gen-Q ini, dengan izin Allah, sebagai sekelumit bantuan kepada merealisasikan tanggungjawab ibu bapa dan pendidik itu untuk menjadikan mereka cemerlang di dunia dan akhirat.
Semoga hasil usaha team majalah Telaga Biru Sdn Bhd ini yang menerbitkan majalah Gen-Q – Generasi al-Quran Kreatif menjadi manual kepada kehidupan remaja dalam mengharungi kehidupan ke arah ketakwaan. Amin.
*** GEN Q boleh didapati di semua kedai buku di seluruh Malaysia dengan harga RM7.00

Gen-Q
GEN Q - Isu 02
Layari Facebook Gen-Q di sini! dan layari laman web pengedar (Stormreaders Network di sini!)


Friday, September 09, 2011

Let's Visit & "LIKE" Us On Facebook!

Like BADAR SAMBBST? Like Facebook? Why not like BADAR SAMBBST on Facebook?


Help us reach more than 50 fans on Facebook by clicking the "LIKE" button

Wednesday, August 10, 2011

Tawaran Hebat Hanya Di Ramadhan Al-Mubarak!




Bersama Imam Undangan Para Hafiz Dan Qari Jemputan Seluruh Negara

TARIKH: 1 - 30 Ramadhan
MASA: 24 Jam (Siaran Langsung)
TEMPAT: Seluruh Pelusuk Alam

Hadiah & Bonus Hebat Menanti Anda Untuk Dimenangi!

OFFER & PERCUMA
- Keredhaan Allah
- Keampunan Allah
 - Tingkatkan Taqwa
- Balasan Syurga
- Bonus 1000 Bulan
- Potongan 100%
- Syaitan Dibelenngu
- Malam Lailatul Qadar
- Sihat Tubuh Badan
 - Doa Dimakbul
- Rezeki Mencurah
dan banyak lagi!

ACARA MENARIK
- Puasa Siang Hari
- Bersahur
- Solat Tarawih
- Zakat Fitrah
- Zikrullah & Doa
- Majlis Tazkirah
- Berbuka Puasa
- Sedekah Jariah
- Iktikaf Di Masjid
- Qiyamullail
- Tadarus Al-Quran
- Umrah Ramadhan
dan macam-macam lagi...

KUNJUNGILAH MASJID DAN SURAU YANG DISEDIAKAN DI TEMPAT ANDA

Rebutlah Tawaran Paling Lumayan Dari Allah SWT ini selagi stok umur masih ada...


SYARAT PENYERTAAN
- Warganegara Muslim
- Mukmin Sejati
- Ikhlas & Jujur
- Baligh & Berakal
- Ikut Peraturan
- Solat Fardu Tak Cuai


Untuk Keterangan Lanjut, Sila Rujuk Al-Quran, Hadis Dan Alim Ulama' Berhampiran Anda


~ Tawaran Sah 1 - 30 Ramadhan ~


Ingatan Ikhlas Daripada:
Unit Sahsiah Unggul Murid (SUMUR) & Majlis Pimpinan Pelajar (MPP),
SAM bandar Baru Salak Tinggi, Sepang, Selangor

Friday, June 24, 2011

BADAR STIS Sepang kini di Twitter!

BADAR STIS Sepang


Setelah beberapa bulan beroperasi, BADAR STIS Sepang kini muncul di laman sosial terkemuka, Twitter!

"Follow" @BADAR_SAMBBST di Twitter.
(Klik lencana sekolah di atas)

Nantikan pelbagai 'tweet' terkini daripada BADAR SAMBBST / BADAR STIS Sepang.

Respon daripada anda amatlah kami hargai.
Syukran jaziilan!

Sunday, June 12, 2011

At The Face Of Death

This is something that is very personal and important to me. I hope that you will learn and benefit from it. Let me begin by saying “Bismillah.”
When I first started University, I had met another Muslim brother. We had become good friends, but this friendship was not like any other ordinary friendship, I would have done anything for him, he was like my real brother.
During our last year of University, this brother of mine announced that he was engaged and that he was to be married after he graduates this year and finds himself a job. I was glad for him and so was he.
He talked non stop about getting married, I was sort of getting jealous of him, because the brother had it made for him, finishing school, getting married and especially coming from a wealthy family.
One day this brother was to meet me at the coffee shop. He showed up, but astonishingly he wasn’t smiling and wasn’t talking about his fiancee. I asked him what was wrong, he asked if we could talk somewhere privately and we did.
Finally I knew why he was upset. He had told me that he found out that he had a brain tumor which was malignant, which meant it had become cancerous. When he told me the news, his voice was quivering and tears were streaming down his cheeks.
I had never seen him like this before. I tried keeping in my tears and I tried not to show that I was hurt also. I was burning up inside and things were racing through my mind.
I kept thinking, how could this have happened? A man who had everything made and had everything perfect. I kept it inside because I did not want him to see me upset.
I saw this brother slowly go down. He had to drop out of school at his last year because he began to lose his memory and he started to repeat himself over again. He did not have a chance at school without his memory. This brother was intelligent, but after, he became lost
He was told that his fiancee family and her parents did not want their daughter to marry him, because he had no job and basically no future. This was hard for him, I remember he would cry to me about her and how he cared for her and how hopeless he felt.
Later, the brother had problems writing and his right eyesight was fading. The tumor was on the left side of his brain so it affected everything on his right. Because of his memory loss, the brother soon forgot surahs and he even forgot how to pray.
A year later, his right arm was paralyzed and his eyesight was taken away from him. It was the hardest thing for me to see. The brother I loved so much as going through so much. I began coming over everyday helping him recite surahs.
When I was recited surah Al-Fatiha to him and he was slowly repeating after me, I looked at him and I thought, this was the same brother who was so intelligent and was to finish school.
This was the same brother who came from such a wealthy family. This was the same brother who talked for days about getting married and raising a family. This was the same brother who had everything. But now he can barely remember what I said to him ten minutes ago, he can’t get married, and now he is struggling to read Qur’an, he was not much of a practicing Muslim so it was harder for him to recite the Qur’an.
This man was now turning towards Allah, he dropped EVERYTHING and turned towards Allah. Allah gave him everything, and he could take everything away just as easily.
A month ago, I had received a call saying that the brother passed away and that his janazah is today. I washed his body with a couple of other brothers and I saw his lifeless body. He was buried and after that I returned home.
The next day, I sat down wondering to myself about the power of Allah. My brother’s death made me realize that we forget what our purpose of being here is for: To serve Allah.
You could have everything, but do you have anything that is important? I spent six years knowing this brother, and caring for him. I never once shed a tear when he was alive and not even when he passed away. But the day after his death, I did cry because I thought about the power of Allah.
I thought about my brother. We always say that we will return to Allah, but we never really believe it. If we did, then we would struggle to read the Qur’an and pray to Allah like my brother did.
My brother had his eyesight taken away from him, his arm was paralyzed and his memory was lost, but he still got up every morning and he insisted and I repeat, insisted on reciting the Qur’an.
But we are able, but we still do not struggle to read the Qur’an. We do not really believe that we will return to Allah, or else we would struggle for Allah.
My brother had love for materialistic objects, but when death approached him, those things were no use to him because he knew those things were not going to lead him to Jannah without his Iman.
Allah can give and take things easily whenever and wherever. I love my brother and I pray that Allah will accept him, and I humbly request that prayer be made for him. I do pray that you have a true belief of Allah and our return to Him because if you do have this fear, you will struggle for your Islam to the best of your ability before you can say it is too late.
May we all be rightly guided. Ameen.




- Seorang Muslim @ Hamba Allah




*** Sila klik di sini untuk terjemahan Bahasa Melayu bagi artikel di atas.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...