Friday, March 18, 2011

Genius Islam Sepanjang Zaman

1. Abulcasis (Abul Qasim Al-Zahrawi) - Lahir pada 1013 di Cordova. Bukunya mengenai pmbedahan telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa dan ditelaah hingga beberapa kurun.

ABUL QASIM

2. Ibnu al-Baytar - Meninggal dunia pada 1248. Ahli botani dan farmasi berbangsa Arab. Menulis Matera Medica yang digunakan selama 500 tahun di universiti-universiti di Eropah.

IBN AL-BAYTAR

3. Al-Hazen (Ibnu al-Haitham) - Dilahirkan pada 965 di Basrah. Meninggal dunia pada 1039. Tabib mata berbangsa Arab. Beliau juga merupakan ahli matematik, astronomi, falsafah, optik dan perubatan.

IBN AL-HAITHAM


4. Avenzoar (Ibn Zuhr) - Dilahirkan pada 1091 di Seville, Sepanyol. Meninggal dunia pada 1162. Beliau merupakan seorang ahli perubatan yang menentang keras tahyul dan khurafat. Beliau mengajar Ibnu Rushd.

IBN ZUHR

5. Avicenna (Ibnu Sina) - Dilahirkan pada 980 berdekatan Bukhara dan belajar di sana. Meninggal dunia pada tahun 1037. Beliau menulis kira-kira 100 buah buku yang terulung, antaranya ialah Al-Qanun (Canon) - kitab perubatan yang bernilai tinggi. Buku ini telah diterjemahkan ke Bahasa Latin oleh Gerard of Cremona pada kurun ke-12 dan kemudiannya ke beberapa bahasa lain.

IBN SINA

6. Rhazes (Al-Razi) - Dilahirkan pada 850 di Ray, Parsi. Meniggal dunia pada 923. Beliau merupakan ketua ahli perubatan di Hotel Baghdad. Menulis lebih 140 buku perubatan termasuk Continues (Al-Hawi) dalam 10 jilid, dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin pada 1485. Buku ini memberi impak besar kepada sains perubatan pada zaman pertengahan.

AL-RAZI

7. Averroes (Ibnu Rushd) - Dilahirkan pada 1126 di Cordova (Qurtubah). Meninggal dunia pada 1198. Merupakan ahli falsafah berbangsa Arab-Sepanyol. Menulis mengenai astronomi, sastera dan perubatan.

IBN RUSHD

8. Ibnu Nafis - Ketua Hospital Qalawan di Kaherah. Belajar dan meninggal dunia di Damsyik pada 1288. Menulis Syarh Tasyrih Al-Qanun (Penerangan Kepada Al-Qanun).

IBN NAFIS

9. Hunayn Ibn Ishaq - Dilahirkan pada 809 dan meninggal dunia pada 877. Menulis mengenai mata, kemudian dikaji oleh Max Meyerhof pada tahun 1928.

10. Geber (Jabir Ibn Hayyan) - Dilahirkan pada 780. Seorang ahli Alchemy dan bapa ilmu kimia berbangsa Arab. Menulis kira-kira 100 buah buku yang telah mempengaruhi ilmu Kimia Eropah. Ia menulis mengenai pengeluwapan, penapisan, penghabluran, penyulingan, dan pemejalwapan. Banyak daripada usahanya telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin.

AL-JABIR

11. Haly Rodoam (Ali bin Ridwan) - Dilahirkan pada 1067 dan berasal dari Kaherah, Mesir. Menulis tentang topografi perubatan Mesir. 

12. Al-Kindi - Dilahirkan pada kurun ke-9 di Kufah. Beliau telah menulis sebanyak 265 buah buku, 15 dalam bidang meteorologi, optik, pasang surut, dan lain-lain.

AL-KINDI

13. Muhammad, Ahmad & Hassan - Anak kepada Musa Shaker (860M), menulis buku tentang bekas-bekas air panas dan sejuk, perigi air yang berparas tetap, kenaikan paras air, tayar air, jam air dan lain-lain.

14. Al-Asmai` - Berasal dari Basrah, dilahirkan pada 740 dan meninggal dunia pada 828. Diarahkan oleh Khalifah Harun Al-Rashid untuk mendidik anaknya, Al-Amin. Beliau menulis beberapa keterangan tentang kuda, unta, binatang-binatang buas, tumbuh-tumbuhan dan kejadian manusia.

15. Avempace (Ibnu Bajah) - Dilahirkan di Saragossa, Sepanyol dan meninggal dunia pada 1138. Beliau menulis buku mengenai astronomi, perubatan dan psikologi.

IBN BAJAH
  

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...