Friday, November 26, 2010

Akal Dan Hati



Akal : Assalamualaikum...

Senyap sunyi.  Salamnya tak bersambut. Dicuba lagi.

Akal : Assalamualaikum...

Masih tiada yang menyambut. Dicuba lagi untuk kali ketiga. Alhamdulillah, terdengar bunyi kunci dibuka dari dalam. Kelihatan Hati di sebalik pintu dengan rupa yang lesu..

Hati : Waalaikumussalam... Akal rupanya. Ingatkan siapa tadi, masuklah...

Akal pun melangkah masuk ke dalam kamar Hati. Dilihatnya Hati terus berbaring di sofa. Akal ikut duduk di kerusi yang lain..

Akal : Kita dengar Hati tak sihat. Itue kita datang melawat. Hati ok tak?

Hati : Aaa..haah..tak sihat sikit. Kepala cam pening-pening, pastu badan pun cam sakit-sakit, penat sangat kot...

Akal : Hmm...maybe la kot. Nampak macam Hati gelap sikit. Hati pergi main berjemur ke?

Hati : Eh, takde la. Takde main berjemur pun. Teman Nafs je pergi jalan-jalan, shopping-shopping sikit...

Akal : Ohh... Ye ke...

Suasana sepi. Dilihatnya Hati sibuk memicit-micit kepalanya sambil memejamkan mata.

Akal : Hati, kita nak cakap sikit la...

Hati : Hmm...kenapa, Akal?

Akal : Takde la... Kita rasa sejak Hati berkawan baik dengan Nafs tu, kita berdua dah macam makin jauh je. Bukanlah kita jeles ke ape. Cuma kita macam rindulah nak spend time, borak-borak dengan Hati macam dulu-dulu.

Hati : Hmm...agak la. Takpe, next time kita keluar bertiga eak.

Akal : Hmm... Kita bukannya tak nak, tapi kita rasa Nafs tu macam tak suka je kat kita. Bila kita datang dekat je kalau korang tengah berborak, mesti dia tarik Hati pergi tempat lain. Kalau dia nampak Hati tegur kita pun, selalu kita nampak dia macam jeling kita.

Hati : Eh, mana ada... Nafs tu baik tau. Seronok berkawan dengan dia. Dia pandai cari tempat best nak pergi enjoy. Hari tu dia bawak Hati pergi satu tempat ni. Dengar lagu...seronokkk..! Ada orang nyanyi-nyanyi sume, pastu dia ajar Hati macam mana nak main game dekat archade tu, and then, dia kenalkan Hati kat kawan-kawan dia...lelaki..hoho..hensem-hensem sume. Tapi tu la, cam ramai yang dah ada GF la... Tapi, jeles betul... Tapi takpe... Ada je yang still single-mingle.. hoho.. nanti kalau Akal nak, Hati bawak Akal pergi sana ye...

Akal terdiam seketika sebelum meneruskan kata-katanya.

Akal : Hati, kita rasa Hati dah berubah la...

Hati terkejut. Bingkas dia bangun dari baringnya dan duduk menghadap Akal.

Hati : Hmm...?? Berubah...?? Eh, takde la... Mana ada... Hati macam ni gak la, maintain je...

Akal : Tak la..dulu Hati tak macam ni... Dulu mana ada Hati suka pergi tempat-tempat macam tu. Tau pasal tempat tu pun tak pernah. Pastu mana pernah Hati usha-usha lelaki macam tu. Hati kan tau tak elok buat camtu. Sekarang pun Hati dah jarang pergi lawat Mak Usrah. Dia selalu tanya pasal Hati tau.

Hati : Ala... dulu Hati tak tau sebab takde orang beritahu. Lagi pun, bukan selalu pun pergi. Baru 4 kali pergi. Akal ni...macam mak orang la.

Akal : Tapi Hati, Hati kan tau benda tu salah.

Hati : Ala... salah apanya. Hati bukan buat pape pun. Hati just nak enjoy je.

Akal : Enjoy apanya kalau dok buat tambah dosa camtu, Hati..??

Hati : Mana ada tambah dosa..?? Bukannya Hati pegang-pegang diorang ke apa, borak-borak je.

Akal : Hati... Hati dah meremehkan hal dosa pahala ni. Hati... Hati tau tak kalau Hati buat benda-benda yang ALLAH larang tapi tanpa perasaan yang benda tu salah, Hati akan dapat satu titik hitam kat badan Hati? Cuba Hati tengok. Hati perasan tak yang Hati dah makin gelap. Hati nak ke jadi hitam betul?

Hati terdiam. Akal meneruskan bicaranya.

Akal : Kita tau Hati sekarang selalu tidur lambat. Selalu dengar Hati bangun lambat. Selalu termiss Subuh. Isyak pun kadang-kadang Hati terlepas sebab tertidur, betul tak..??

Hati mendiamkan diri, tapi masih menganggukkan kepala.

Akal : Boleh kita tau kenapa?

Hati : Hati penat je. Tu selalu tertidur awal, bangun lambat.

Akal : Kenapa Hati penat?

Hati : ... sebab teman Nafs.

Akal : Tak cakap dengan dia yang Hati penat?

Hati : Hmm... dia tu macam keras kepala sikit. Kalau Hati cakap Hati penat, dia still tarik Hati ikut dia gak. Kalau Hati cakap Hati tak mau ikut, nanti dia merajuk. Tak mau cakap dengan Hati. Hati malas nak ribut-ribut. Nanti makin serabut kepala Hati, makin penat nanti.

Akal : Tapi still Hati penat gak kan sekarang?

Hati mendiamkan diri semula.

Akal : Hati, kita nak cakap. Daripada Hati penat sebab ikut Nafs yang tak dapat apa-apa, dengan kalau Hati tolak permintaan Nafs tapi dapat pahala, yang mana satu lebih beruntung?

Lambat Hati menjawab.

Hati : …tolak...

Kelihatan Hati menundukkan kepalanya.

Akal : Hati, kita nasihat Hati sebab kita sayang Hati. Kita tak mau Hati makin jauh and makin banyak buat benda salah. Kita tak tau Hati tau ke tak ni, tapi kita selalu nampak Nafs tu duduk-duduk dengan Syaitan. Hati tau kan Syaitan tu pelajar bermasalah. Siap ada geng lagi. Kita tak mau Hati terikut sampai jadi geng tu. Bukannya kita nak sangka buruk ke apa, just langkah berjaga-jaga je.

Hati kelihatan terkejut.

Hati : Eh... Nafs kata dia tak kawan dah dengan Syaitan tu. Dia kata diorang dah tak sependapat, so dia dah tak join dah geng tu.

Akal : Hmm...maksudnya dia dah tipu Nafs la tu. Bukan sekali kita nampak diorang tu jumpa...banyak kali gak la. Tapi kita tak sempat-sempat nak beritahu Hati sebab dia selalu ada kat sebelah Hati.

Hati : Tapi Hati tak paham. Kenapa dia nak tipu Hati? Tak paham la... Ingatkan kitorang kawan baik.

Akal : Hati...ingat tak ayat yang Mak Usrah pernah bagi kita dulu? Yang Syaitan memang dah berjanji untuk memesongkan manusia dari jalan ALLAH sampai tibanya hari akhirat. And dia memang akan sengaja buat macam dunia ni terasa indah untuk kita sampaikan kita terpedaya. Hati pun tau kan... Hati yang control seseorang tu... Sebab tu kita rasa dia aim Hati.

Hati kelihatan kecewa. Terlihat kesedaran terlukis di mukanya.

Akal : Hati, kita nak cakap banyak pun, kita pun bukan tau sangat. Ada benda yang kita tak tau and kita pun tak paham sangat. Kalau Hati nak, kita boleh kenalkan sorang kawan kita ni...nama dia Furqan, insyaALLAH dia boleh tolong terangkan sume-sume yang Hati nak tau and tanya.

Hati memandang Akal dengan pandangan terharu.

Hati : Terima kasih Akal sebab sedarkan Hati. Beruntung sungguh Hati dapat kawan macam Akal ni.

Akal : Ala...kita bukan buat pape pun. Sume tu ALLAH yang izinkan.

Kedua-dua pun tersenyum.

Akal : Ok la
ati, Hati... Kita nak kena pergi ni. Ada hal nak kena settlekan. Hati rehat la ye. Nanti bila dah sihat balik, jenguk-jenguk la Mak Usrah. Dia rindu betul dengan Hati. Baby Iman dengan Islam pun dah lama tak kena timang dengan Hati.

Hati : InsyaALLAH... kalau Akal rajin, nanti sampaikanlah salam Hati kat diorang ye...

Akal : InsyaALLAH... Hati rehat ye...

Akal pun beredar meninggalkan Hati untuk berehat.







***Ketahuilah dan selidikilah dengan siapa `Hati` kita berkawan...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...